fredag 3 mars 2017

HALLELUJAH


AttributionShare Alike Some rights reserved by nedrichards
Vissa låtar bara sitter där första gången man hör dem. Jag har med åren upptäckt att vissa av de låtarna som liksom bara fastnat i mig, inte har fastnat någon annan stans. Resten av världen verkar totalt ovetande om dessa guldklimpar som jag utan problem kan sjunga hela texten till. Dagens låt är en sådan.

Första gången jag hörde låten var på den lundensiska studentradions sommaräventyr som vid mitten av 1980-talet hette Radio P4. Fredagseftermiddagarna bemannades av Jens "Jesse" Wallin som såg till att man kom i den rätta fredagskänslan. En av dessa fredagar spelar han dagens låt HALLELUJAH. Detta är enda gången jag någonsin hört den spelas i radio. Vid något tillfälle i början av min DJ-karriär köpte jag ett större gäng gamla discosinglar av någon avlägsen släkting som fuskat som DJ under det sena 70-talet. En av dessa singlar är dagens låt. En singel jag fortfarande ömt vårdar och älskar.
After all the action let's get back to satisfaction guaranteed 

Att hitta information om gruppen som spelat in låten är ingen enkel sak. Det finns inte mycket att hämta. Inget på Wikipedia... Google ger inte mycket. Dags för lite seriöst grävande helt enkelt. Efter några avancerade trick så lyckas jag få reda på att producenten är en italienare som heter Celso Valli. Efter en sökning på italienska Wikipedia och med hjälp av Google Translate så börjar man ana att detta inte är någon one hit wonder producent. Nej här snackar vi yppersta elit. Mannen ligger bakom gigantiska hits som till exempel Self Control. Nu kanske ni trodde att det var Laura Branigan som var originalet. Men icke! Nej det var det italienska bandet RAF som skrev och spelade in. Dock får man väl erkänna att Lauras version var en större hit. Kanske mest beroende på att de skippade den töntiga rappen som finns i den italienska originalversionen.

Sedan radar de upp sig alla de stora Italienska stjärnorna som vi aldrig ens har hört talas om i Sverige. Med ett undantag då. Eros Ramazzotti...

HALLELUJAH är ett otroligt funky litet smycke. Basen bara suger tag i en. Lite härlig call n response mellan sångaren och kören ger låten ett djup och driv som gör att man liksom känner sig som en del av ett fantastiskt party. Sångaren är knappast italienare. Det är engelskan för bra för. Nej detta är amerikanska sångare! Blåset driver! Nog gömmer där sig ett par stråkar i bakgrunden ibland men det är trumpeterna som gör låten. Toppklass! Disco när det är som bäst. Lyssnar man riktigt noga så kan man höra att handklappen inte riktigt sitter. Det är lite så där skönt avslappnat och halvbra. jag misstänker att det faktiskt bidrar till en autencitet som få låtar lyckas med idag.

Det är #discofredag mina vänner. Fira den med Tantra och deras finaste låt HALLELUJAH!!!!

Dagens låt finns inte på Spotify men på Youtube finns allt!!!!!!






Inga kommentarer: