fredag 12 augusti 2016

Vertigo/Relight My Fire

AttributionNo Derivative Works Some rights reserved by marcusrg

Det finns låtar man snubblar över som totalt förändrar allt. Sådana låtar som gör att man för alltid kommer att ha ett före och efter.

Detta är en sådan låt.

Exakt när jag första gången hörde den minns jag inte. Men jag minns att den totalt gjorde mig betagen. Så till den milda grad att jag genast ville att alla andra människor skulle få höra den. Nästa spelning var detta givetvis den första låt jag spelade. Tyvärr visade det sig att det visst bara var jag som gick fullständigt igång på den. Mottagandet var ganska svalt. Allt förändrades när Take that spelade in sin version av relight my fire. Då kändes den plötsligt igen. Dock kommenterades det att jag kanske kunde spela "den riktiga versionen". Nåja...

Dan Hartman har gett oss en drös hits. Dels som soloartist. Med låtar som Instant Replay, Relight my fire och den allt igenom fantastiska I can dream about you.
Men även som producent för artister som Tina Turner, Dusty Springfield, Joe Cocker, Bonnie Tyler, Paul Young, James Brown, Nona Hendryx, Holly Johnson, Living in a Box, the Plasmatics och Steve Winwood.

Vi snackar alltså om en av de där riktiga hejarna på musik helt enkelt.

You gotta be sure enough to walk on through the night (yeah) There's a new day on the other side (yeah) 'Cos I got hope (hope) in my soul I keep on walkin', keep on walkin' baby

Hur han tänkte när de snickrade ihop dagens låt vet vi ju inte. Men att göra ett intro som är 2 minuter och 52 sekunder kanske inte var det mest insmickrande valet. Inte desto mindre är det ju fullständigt genialt. Man bygger upp och bygger upp och bygger upp bara för att sedan plocka ner det hela för att plötsligt gå över i en helt ny låt. Det är vackert och inte så lite pampigt. Att det svänger på ett sätt som skulle kunna få ett helt ålderdomshem att dansa så att höftlederna smäller i parti och minut gör det ju inte sämre. Det är fantastiskt bra. Det är tight och disco i dess renaste form.
Här kunde man ju ha slutat för dagen och gått hem från studion. Men nej... Det går att ta det en nivå till. In kommer den fantastiska discodivan Loleatta Holloway!!!! Plötsligt förvandlas låten till GOSPEL!!! En frenetisk call and response drar igång. Om håren ännu inte rest sig på kroppen så är det nu det händer.

Det är bara att låta sig dras med. Vifta med händerna. Utbrist i ett högljutt halleluja och ge dig fullständigt hän.

Det är #discofredag mina vänner! Nu kör vi!!





Inga kommentarer: