fredag 11 september 2015

This is it

CC BY 1.0 Uppladdad av Levonmitchell
Melba Moore!
Jag har sedan jag första gången såg skymten av detta namn någon gång i slutet av 1970-talet varit förälskad och fascinerad! Det kanske beror på min märkliga hjärna men jag gjorde så konstiga associationer. Melba hette (heter) ett margarin.



Min unga pre-teen kropp uppfattade det som något man gärna ville ha moore av. Idag kanske associationen hade varit lite annorlunda. Men då var ett paket margarin blandat med socker och kakao bland det vackraste livet hade att erbjuda.

Inte anade jag att jag var så nära sanningen man kan komma. Melba Moore är en "soul sister, brown sugar" av finaste märke.
Låten är en riktig discorökare. Skriven av den i sammanhanget inte helt okände Van McCoy. Mannen bakom monsterhiten The Hustle.

Man blir glad och bara så där tokigt peppad att man riktigt känner i hela kroppen hur det bara spritter av nyförälskelse.

You smile at me 
And suddenly 
The wheels of love begin to turn inside of me 
You said hello 
I felt a glow 
Right then and there I knew I'd never let you go 
Cause I know, I know  
This is it


Ljudbilden är så där kompakt och kompetent att man nästan har svårt att urskilja delarna från helheten. Men stråkarna är helvilda. De filar på med en frenesi som närmast framstår som hyperaktiv. Där finns en funkgitarr som liksom bara dyker upp så där självklart i mellanpartierna. för att sedan vila i refrängen. Basen pumpar på. Men på ett tryggt och tillbakalutat sätt. Trummorna bildar en fast grund utan att nämnvärt märkas. Ett och annat fill gör att man trots allt noterar att "ja men där är de ju, pukorna"
Kören är så där djupt kompetent.
Sedan är där Melba! Vilken röst! Vilken förmåga att övertyga. Jag känner att hon älskar mig. Hon är så förälskad. Jag erkänner mig besegrad och kan bara säga det samma. Melba This is IT!

Nu dansar vi ut i denna fredag. Så där galet förälskade att vi bara måste dansa. Det är fredag #Discofredag. Give me MOORE!

Inga kommentarer: